Saturday, September 6, 2008

PASCAMODERNISME, RAMADAN DAN KETAKWAAN SOSIAL

SALAH satu fenomena menarik pada setiap Ramadan ialah meningkatnya kehendak (hasrat) khususnya perbelanjaan. Ia merupakan sebuah naluri di tengah-tengah kehidupan hari ini yang penuh dengan patologi kejiwaan.

Media merupakan medium terpenting yang menawarkan informasi material bagi memenuhi kehendak-kehendak tersebut. Antara lain melalui pengiklanan yang menawarkan pelbagai produk dan komoditi terbaru dengan harga tertentu.

Keberadaannya hasrat tersebut sesungguhnya sesuatu yang mengkhuatirkan bila dihubungkan masyarakat yang kian dipengaruhi kuat oleh budaya pascamoden (postmodern culture).

Kekhuatiran tersebut muncul, disebabkan budaya pascamodenisme sering dituduh sebagai budaya yang penuh paradoks dan kontradiksi diri (self contradiction) yang dapat memberi impak kepada pemikiran dan tentunya persoalan agama.

Membicarakan hasrat dalam masyarakat pascamoden adalah umpama memperkatakan sejalur cahaya di tengah-tengah lorong gelap kehidupan hasrat manusia yang begitu rencam yang ditandai dengan isu-isu moral, hiruk-pikuk individualisme, konsumerisme dan hedonisme.

Pascamoden itu sendiri merupakan sebuah wacana yang digerakkan berbagai bentuk hasrat. Jacques Lacan dalam Discourse and Social Change berkata, hasrat merupakan mekanisme utama perubahan sosial dan kebudayaan. Kesemuanya digerakkan oleh libido (jika meminjam pandangan Sigmund Freud).

Hasratlah yang membuat sebuah kebudayaan tidak bersifat statik. Ia juga membuat setiap orang tidak pernah merasa puas dan sentiasa menciptakan kebudayaan-kebudayaan baru dalam kehidupan mereka.

Meskipun bentuk-bentuk hasrat sangat kompleks, berdasarkan pandangan Lacan, ada dua bentuk utama yang muncul dalam masyarakat pascamoden iaitu hasrat untuk menjadi (to be) dan kedua adalah hasrat memiliki (to have) - menjadi manusia yang hebat dan memiliki apa sahaja khususnya kekayaan.

Dalam masyarakat pascamoden, hidup dan hasrat dibiarkan bergerak secara bebas tanpa terikat pada landasan-landasan sosial dan ketuhanan supaya dapat memenuhi kehendak-kehendak tersebut.

“Gejala yang dihadapi oleh masyarakat pascamoden hari ini ialah persoalan hipermoraliti (hypermorality), suatu keadaan di mana nilai-nilai moral mulai terhakis dan tidak dapat dipegang lagi kerana ia berkembang melampaui had benar dan salah, baik dan buruk serta berguna dan tidak berguna.

“Nilai-nilai moral telah dipinggirkan kerana masyarakat telah meletakkan hasrat pada peringkat tertinggi kehidupan masing-masing tanpa memikirkan nilai sosial mereka,” tulis George Bataille dalam Literature and Evil.

Secara umumnya, masyarakat pascamoden meletakkan hasrat sebagai penanda tentang gaya, imej, gaya hidup dan status sosial. Kesemuanya mengarah kepada penciptaan-penciptaan hasrat yang akhirnya melenyapkan batas-batas moral dan etika.

Ramadan misalnya di satu sisi merupakan bulan untuk menjalankan ibadat dan menuju keesaanNya tetapi pada masa yang sama menjadi ruang jagat komoditi kapitalisme, konsumerisme dan hedonisme.

Pengertian komoditi kapitalisme tidak lagi terhad mengenai apa yang boleh atau tidak tetapi sentiasa mencipta dunia konsumerisme yang dibentuk oleh nilai-nilai keterpesonaan dan hasrat. Nilai inilah yang dikatakan Bataille sebagai fenomena hipermoraliti yang sedang dihidapi oleh masyarakat pascamoden.

Dalam dunia konsumerisme, hidup dihabiskan untuk durasi-durasi imej dan gaya yang sentiasa berganti dalam tempoh yang terlalu cepat yang memerangkap manusia dalam irama hedonisme.

Kecepatan inilah yang menurut Arthur Kroker & David Cook dalam The Postmodern Scene: Excremental Culture and Hyper-Aesthetics sebagai fenomena kepanikan kapital, kekacauan komoditi, media, seks dan krisis moral.

Keadaan ini merupakan cabaran terbesar untuk ditangani sempena bulan Ramadan untuk membawa keluar masyarakat dari ruang material, krisis moral, hipermoraliti dan kepanikan kapital serta etika.

Ini kerana masyarakat pascamoden penuh paradoks. Di satu sisi ia telah membuka sebuah cakrawala dunia yang pluralistik - kaya warna, nuansa dan citra manakala di sisi lain ia menjelma menjadi sebuah dunia yang tidak terkawal dan bergerak menurut logik dan rasional semata-mata.

Ramadan sesungguhnya tidak hanya menuntut kealiman individu tetapi juga ketakwaan sosial. Dalam erti kata lain, kemestian pembersihan sistem sosial, sistem politik dan sistem ekonomi daripada ketamakan dan kerakusan yang mengambil titik tolak dominasi dan hegemoni yang perlu dipikul oleh semua individu.

Jika Ramadan dilihat hanya sebagai medium pengawalan diri daripada hasrat dan unsur-unsur hipermoraliti dengan membiarkan sistem sosial masih terbelenggu dengan persoalan sama, ia tetap merupakan sebuah kekacauan konseptual.

Amalan agama itu sendiri bukanlah kepasrahan agung dengan disertai oleh pengorbanan diri terhadapNya semata-mata tetapi juga dengan ibadat dalam ukuran pragmatisme untuk memurnikan masyarakat daripada hedonisme, hiperrealiti, individualisme dan krisis moral.

ARKIB : Utusan Malaysia 04/09/2008
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0904&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sastera&pg=sa_02.htm

No comments: